Betongsaging og kjerneboring

R3 Entreprenør har boret over 900 hull i forbindelse med ny tunnel til Follobanen

I 2022 skal Follobanen stå ferdig, og et firespors linjestystem mellom Ski og Oslo skal sikre reisende en rask og effektiv togtransport.

R3 Entreprenør vant i vinter/vår 2019 kontrakt med den tyske entreprenøren Keller om å bore 900 hull i en gammel kulvert som nå skal bli en del av Follobanen. Hullene var på Ø200mm, og er fordelt på gulv og gradhull. 450 hull ble boret 90 grader rett ned for deretter å bli fylt med betong og armering, dette ble gjort for å stabilisere grunnen.

Øst-Riv engasjerte videre R3 til arbeidet med å sage opp dekket i tunnelen slik at denne kunne senkes. Da grunnen var stabilisert ble dekket skåret opp for å gjøre plass til de nye høyhastighetstogene som kommer. I denne forbindelse ble over 700 meter betong som var 80cm tykk saget opp, og over 1000 hull boret. Over halvparten av disse ble boret opp ned for innfesting av ny armering til nytt tunnelløp.

På det meste var vi 11 mann som jobbet på tre tunneler parallelt. Arbeidene gikk over 4 måneder, og det ble boret i snitt 30 hull per dag.  Vi kjørte to skift som strakk seg fra 4-5 tiden på morgenen til 23 tiden på kvelden, med andre ord nesten døgnskift- forteller prosjektleder i R3, Ole Gunnar Brigsted.

Dette har vært et utfordrende, men spennende prosjekt hvor vi virkelig har måttet ta i bruk spisskompetansen og erfaringen vi besitter- avslutter han.

R3 har lang og solid erfaring med betongsaging og kjerneboring. Kontakt oss i dag!

Kontakt oss

*
*
*
*

Jeg ønsker å motta oppdateringer på e-post.
Jeg samtykker til å bli kontaktet via e-post og telefon med relevant informasjon om dette prosjektet.
Jeg er enig med personvern.